Internet tar över TV som den största reklamsektorn i Storbritannien

Nyheter 11 October 2013 | 0 Comments

Storbritannien har blivit den första större ekonomin där marknadsförare spenderar mer på internetreklam än på TV-reklam, med rekordhöga £1.75 miljarder spenderade på nätet de första sex månaderna i år.

Detta är en milstolpe som markerar stora förändringar i den omstridda TV-industrin. Det har tagit internet lite över ett decennium att bli den största marknadsföringssektorn i Storbritannien.

Brittiska marknadsförare har spenderat £1.75 miljarder på internetmarknadsföring under sex månader fram till slutet på juni, en ökning på 4.6 % jämfört med tidigare år, enligt en rapport från Internet Advertising Bureau och PricewaterhouseCoopers. För att få perspektiv på saken spenderades bara £19.4 miljoner på nätet 1998, då IAB första gången mätte internetreklam.

Internet motsvarar nu 23.5 % av alla marknadsföringspengar som spenderas i Storbritannien, medan TV-reklam motsvarar 21.9 % av marknadsföringsbudgetar.

IAB förutspådde först att internetreklam skulle gå förbi TV i slutet på 2009; den haltande marknadsföringsrecessionen accelererade det dock med sex månader. TV-reklam föll med ungefär 17 % under årets första hälft, till ungefär £1.6 miljarder, enligt rapporten.

IABs siffror visar att totalt £1.75 miljarder spenderades på internetmarknadsföring, £1.05 miljarder, eller 60 % spenderas på sökningsreklam på webbsidor som Google, upp med 6.8 % jämfört med tidigare år.

Rubrikannonser på nätet steg med 10.6 % jämfört med tidigare år till £385 miljoner, ungefär 22 % av de totala pengarna som lades på nätreklam. Men nätreklam som banners på webbsidor föll med 5.2 % jämfört med tidigare år, till £316.5 miljoner. Det var 18 % av den andel som lades på internetreklam.

Guy Phillipson, huvudansvarig för IAB, påpekade att det fortfarande finns en betydande tillväxtpotential kvar i internets reklammarknad.

”Vi kan definitivt se det växa till att bli ett 30 %-medium [av andel av reklampengar], att gå förbi £4 miljarder till till och med £5 miljarder per år”, sade han. ”Visuell reklam på nätet har gott om utrymme att växa.”

Trots den till synes ofrånkomliga ökningen av pengar som spenderas på nätreklam, så visar en närmare tid på IABs siffror att recessionen hade en påverkan. Under det första kvartalet spenderades £920 miljoner på nätreklam, vilket motsvarar en ökning på 8.6 % jämfört med tidigare år. Under andra kvartalet föll det nästan £100 miljoner ned till £832 miljoner, vilket bara motsvarar en ökning på 1.1 % jämfört med vad som spenderades under samma period året innan.

Storbritannien är inte det första landet där pengarna spenderade på nätreklam överstiger de spenderade på TV, Danmark nådde denna milstolpe ungefär sex månader tidigare. Men det är den första större ekonomin att göra det.

 

Tagged in ,

Leave a Reply